Företag tjänar pengar på påminnelseavgifter (SVA)

Artikeln "Stäng kranen för bolagen som profiterar på inkasso" av Tim Öhman Cirillo diskuterar hur inkassomarknaden i Sverige bidrar till att öka människors skulder på ett ohållbart sätt. En av huvudpoängerna i artikeln är att svenska företag faktiskt tjänar mer pengar på kunder som betalar sina räkningar för sent än på de som betalar i tid. Detta görs genom höga påminnelseavgifter och inkassoavgifter som snabbt kan förvandla en liten skuld till en mycket större.

I Sverige är inkassomarknaden en av de mest lönsamma i Europa, och det beror på att företagen har möjlighet att ta ut höga avgifter när en kund inte betalar i tid. Författaren förklarar att i många andra europeiska länder är dessa avgifter reglerade så att de är mer rättvisa och skäliga i förhållande till skulden. Men i Sverige kan en skuld snabbt växa sig stor på grund av påminnelseavgifter, inkassoavgifter och ränta. Till exempel kan en skuld på 150 kronor växa till över 400 kronor på bara några veckor. Detta drabbar särskilt unga människor som kanske inte har så mycket pengar.

En av de mest oroande delarna av det svenska inkassosystemet, enligt författaren, är att det inte bara är inkassobolagen som tjänar på dessa höga avgifter, utan också de företag som säljer varor och tjänster. När en kund inte betalar sin räkning i tid, läggs extra avgifter till förseningen, och dessa avgifter innebär extra inkomster för både inkassobolaget och det företag som från början sålde varan eller tjänsten. Detta skapar ett system där företagen faktiskt gynnas av att kunderna inte betalar i tid. Det innebär att det finns ett incitament, eller en anledning, för företagen att uppmuntra kunderna att handla på kredit – det vill säga att köpa något nu och betala senare.

Detta system leder till att fler människor hamnar i skuld, särskilt när företag marknadsför kreditköp på ett sätt som får det att verka enkelt och smidigt. Det har till och med börjat marknadsföras i dagligvaruhandeln och på apotek, vilket visar hur utbrett detta sätt att sälja på har blivit.

Författaren jämför situationen i Sverige med hur det ser ut i andra länder, som Tyskland. I Tyskland finns det regler som begränsar hur mycket en skuld kan växa genom avgifter. Där finns det också regler som förhindrar företag från att tjäna pengar när en kund inte betalar i tid. Detta uppmuntrar företag att vara mer ansvarsfulla när de beslutar om en kund får handla på kredit.

I Sverige, däremot, har systemet utvecklats så att sena betalare ses som en inkomstkälla för företagen. Detta är enligt författaren ett allvarligt problem eftersom det leder till att allt fler människor hamnar i skuld. Och eftersom det är så lönsamt för företagen att ha kunder som betalar sent, sänker de tröskeln för att ge krediter, vilket innebär att fler människor kan handla på kredit utan att ha råd att betala tillbaka i tid.

Författaren avslutar med att uppmana svenska beslutsfattare att titta på hur andra länder har löst dessa problem och att införa regler som gör det mindre lönsamt för företagen att låta kunder hamna i skuld. Det är viktigt att företag får betalt för de varor och tjänster de säljer, men det ska inte ske på bekostnad av kundernas ekonomiska hälsa.

Genom att ändra på systemet kan vi minska överskuldsättningen och se till att fler människor får en hållbar ekonomi. Att tjäna pengar på att människor hamnar i skuld är inte en hållbar väg framåt, och det är dags att stänga kranen för de företag som drar nytta av detta.

 

Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/debatt/stang-kranen-for-bolagen-som-profiterar-pa-inkasso/


Diskussionsfrågor

  1. Handlar du på kredit?
  2. Har du fått någon betalningspåminnelse?
  3. Är det vanligt att hanlda på kredit i ditt hemland?
  4. Vad händer om man betalar för sent?
  5. Håller du med författaren eller inte?
  6. Hur kan man hjälpa människor som hamnar i skuld?